![]() |
Завантаження зерна |
Ще кілька років тому судно в розпорядженні агрокомпанії було винятком. Сьогодні для деяких — це вже частина логістичної стратегії.
Повномасштабна війна перевернула логістику з ніг на голову й змусила агрохолдинги шукати самостійні рішення — зокрема у морських перевезеннях. Тому останніми роками компанії почали купувати власні судна і формувати незалежну морську логістику.
Чому агрокомпанії почали формувати або збільшувати власний флот?
Однією з головних причин купівлі суден стала необхідність контролювати доставку агропродукції від поля до іноземного споживача. Власні балкери і хендісайзи дозволяють уникати дорогого фрахту, особливо в умовах нестабільного ринку, підвищених страхових ставок та ризику простоїв. Компанії з флотом мають більше гнучкості: вони самостійно планують графіки відправлень і не залежать від сторонніх перевізників.
Такий підхід підвищує маржинальність та конкурентоспроможність на світових ринках. Крім того, власним флотом можна заходити в міжнародні порти без посередників. Це зменшує втрати на перевалках, дозволяє торгувати за моделлю CIF або Delivered і відкривати нові ринки збуту.
У 2023–2024 роках ситуація на міжнародному ринку судноплавства створила додаткові можливості: з'явилась значна кількість вживаних балкерів за доступною ціною, оскільки у розвинених країнах відбувалося оновлення флотів. Тому компанії, які мали доступ до фінансування, могли скористатись цим для придбання суден.
Скільки агрокомпаній в Україні мають власні судна?
Згідно з даними відкритих джерел на початок червня 2025 року чотири агрохолдинги, що працюють в Україні, мають власний флот. З них дві компанії мають по одному хендісайзу.
НІБУЛОН
До повномасштабного вторгнення росіян в Україну компанія «НІБУЛОН» мала 81 судно, включаючи буксири, баржі та спеціалізовані плавучі крани. Через бойові дії та окупацію частини Миколаївської області значна частина цього флоту опинилася заблокованою в портах Миколаєва.
«У другій половині 2022 року ми релокували частину свого флоту на Дунай. Наші спеціалісти розбирали деякі судна в Миколаєві та перевозили їх суходолом на наше підприємство в Ізмаїлі. Згодом флот почав працювати», — розповів директор із логістики «Нібулону» Сергій Калкутін в інтерв’ю.
Компанія активно розвивала логістику на Дунаї, відкривши нові маршрути до румунського порту Констанца морем. У 2023 році компанія збільшила обсяги перевезень на Дунаї, використовуючи до п'яти барже-буксирних караванів. Це дозволило стабільно відвантажувати 200-250 тис. т вантажів на місяць. Частка перевезень власним флотом сягнула 25–30%.
З налагодженням роботи Одеських портів обсяги вантажів на Дунаї скоротилися. За словами Сергія Калкутіна в квітні 2024 року, на той момент вони зменшились втричі: з 2 млн т у пікові періоди до 600-700 тис. т на місяць.
Зараз на Дунаї «НІБУЛОН» використовує 9 буксирів і 11 барж.
«Ми почали шукати для себе нові можливості, бо попит на перевезення саме з українських портів на Констанцу суттєво зменшився. Розглядали нові напрямки перевезень по Дунаю, у тому числі і не зернові вантажі. Вивчили номенклатуру, почали пропонувати свої послуги на цьому ринку. Починали фактично з нуля, бо працювали виключно на потреби свого трейду. І на сьогодні план — вийти на обсяг 30 тис. т на місяць комерційних перевезень для зовнішнього клієнта. Зараз ми на етапі 10-15 тис. т, тобто поступово заходимо в цей ринок», — розповів Сергій Калкутін в інтерв’ю в травні цього року.За його словами, «НІБУЛОН» зараз сфокусований на пошуку довгострокових партнерів, яким необхідно експортувати свою продукцію по Дунаю в ЄС.
Кернел
Один із найбільших агрохолдингів України активно інвестує у власну логістичну інфраструктуру. У 2023 році компанія придбала два судна: балкер Eneida вантажопідйомністю 47,3 тис. т зерна та танкер Mavka для перевезення 12 тис. т олії. У грудні того ж року «Кернел» придбав ще один балкер Rotterdam Pearl V, який може перевозити понад 50 тис. т зернових. У 2024 році Кернел продав судно Eneida.
«Для нас флот — це не тільки про обсяг, а і про розуміння ринку. Ми заходили в інвестицію, коли ціни на фрахт були нагорі. Пригадую розрахунки, за якими окупність судна складала менш як рік. І, дійсно, так і сталось: ми швидко окупили наш танкер», — зазначив директор з логістики «Кернел» та генеральний директор «Кернел-Трейд» Микола Мірошниченко.
Він додав, що купивши балкер Rotterdam Pearl V, компанія ще спіймала високу хвилю ставок на фрахт, а далі вони почали знижуватися.
«Зараз ми десь на межі окупності», — зазначав спікер в листопаді 2024 року.
За його словами, балкер «Енеїда» продали, оскільки мали пропозицію на ринку в той момент.
Агропросперіс
У 2024 році «Агропросперіс» придбала своє перше судно класу Handysize під назвою Agroprosperis 1 дедвейтом 33,5 тис. т. Судно було побудоване в 2010 році та наразі ходить під прапором Ліберії.
![]() |
Судно Agroprosperis зі старою назвою |
З січня 2025 року компанія використовує його для транспортування зерна до іноземних портів, що дозволяє зменшити залежність від фрахтових ставок та підвищити гнучкість логістики.
Agromino
У 2023 році компанія Agromino розпочала експорт зерна через Чорне море, поступово формуючи власний флот. Спочатку компанія придбала одне судно, яке згодом продали. Після цього компанія купила судно класу Handysize з дедвейтом приблизно 33,5 тис. т. Його використовують для транспортування власного зерна, а в періоди відсутності власних вантажів — для перевезення сторонніх.
«Ми зрозуміли, що залежати від когось в сезон, коли всі намагаються експортувати зерно, може призвести до втрати нашої маржі, — на простоях вагонів, суден. Нас привело це до мотивації отримати статус портового оператора і придбати друге судно, яким ми зараз оперуємо, і яке зараз завантажується в порту Чорноморськ нашим зерном», — розповіла менеджерка з трейдингу та логістики зернових і олійних культур компанії Agromino Анастасія Ванькова.У першій половині 2024 року Agromino інвестувала в будівництво власного портового оператора в місті Чорноморськ. Це дозволило компанії самостійно завантажувати як власне, так і сторонні судна. Компанія Agromino стала вертикально інтегрованим виробником, трейдером, логістичною компанією, портовим оператором та судновласником.
За матеріалами Elevatorist.com