среда, 3 мая 2023 г.

Цього літа Дунай знову очікує зерновий бум

Про розвиток ситуації з експортом аграрних вантажів через порт Констанци йшлося на конференції EUROGRAINHUB у Бухаресті.

Участь у заході спільно з представниками найбільших логістичних компаній дунайських країн брала делегація Українського Дунайського пароплавства на чолі із заступником генерального директора Владиславом Бєлахом.

За останній рік Дунай перетворився на другий за значенням коридор для експорту українського врожаю. Через українські дунайські порти на Констанцу було відправлено 15 млн тонн, або четверта частина українських агарних вантажів (перше місце займає «Зернова ініціатива» з часткою 44%). Баржевим флотом у Констанцу доставлено 4,4 млн тонн агропродукції. Майже четверту частину цього обсягу виконав флот УДП.

Саме за рахунок українського зерна Констанца збільшила вантажообіг з 67,5 млн тонн у 2021 році до 75,5 млн тонн у 2022 році.

Як ситуація буде розвиватися у новому сезоні?

Експерти, які брали участь у заході, дають наступний сценарій.

Щорічно Румунія, Сербія та Угорщина експортують через Констанцу 20-24 млн тонн агропродукції. Минулий рік, рекордно посушливий, виявився для європейських аграріїв не надто вдалим. Проте за прогнозами у 2023 році країни Придунав’я очікує суттєве збільшення врожаю. Тобто вже цього літа Констанца може бути переповнена зерновими з Середнього Дунаю.

Щодо українського зернового потоку, то наразі значна частка експорту з дунайських портів оминає Констанцу. Агропродукція завантажується на морські судна, які рухаються через гирло Бистре. Проте сезонне падіння рівня води в Дунаї, яке розпочинається в липні, може зашкодити виходу морських суден з Бистрого. В результаті, Суліну знову скують корки. Зернові вантажі переорієнтуються на баржевий флот, який масово попрямує до Констанци.

В результаті у Констанці можуть зустрітися два потужних вантажних аграрних потоки - з України та її сусідів. Вантажообіг Констанци може збільшитись до 90 млн тонн, а за деякими прогнозами і до 100 млн тонн. І це призведе до катастрофічної перевантаженості портової інфраструктури.

Ключове питання до УДП, яке пролунало під час форуму – які рішення пропонує наша компанія, щоб завадити зупинці експорту?

Насправді, рішення проблеми перевантаженості портової інфраструктури Констанци наша компанія винайшла ще минулого року. УДП створило комплексний логістичний ланцюг, який включає власну перевалку УДП, перевезення баржевим караваном та завантаження на морське судно у порту Констанци за принципом борт-борт. За півроку логістична схема відпрацьована і готова до масштабування. Компанія розглядає збільшення потужності перевалки у порту Констанци, що дозволить пришвидшити обробку караванів.

Розглядається розвиток інших напрямків експорту агропродукції з України – зокрема, контейнерні перевезення продуктів переробки або нішевих агрокультур до Австрії та Німеччини.

УДП працює над поверненням пароплавства у морські перевезення. Наразі мають стати на ремонт два морських судна УДП, повернуті з бербоут-чартеру. До кінця року до них приєднається ще одно. Планується вже у цей сезон починати їх експлуатацію у якості одного з елементів нашої комплексної логістичної моделі.

Запроваджуються нові сервіси для аграріїв, зокрема, інструменти хеджування логістичних ризиків – укладаються довгострокові контракти, які дають можливість клієнтам фіксувати ставки фрахту перевезення нового врожаю.

Підприємство продовжує надавати послугу фрахтування без брокерів та посередників. УДП відкрито для всіх власників вантажу. Відсутність «прокладок» запобігає завищенню ставок. На підприємстві запроваджена максимально прозора процедура автоматизованої обробки заявок фрахтувальників.

Під час форуму делегація пароплавства запевнила колег у тому, що УДП відкрито до обговорення спільних проєктів. Перспектива Дунайської логістики у співпраці та взаємодії операторів ринку. Лише координація та об’єднання посилить привабливість та конкурентні переваги Дунаю. Що в результаті сприятиме системному збільшенню вантажопотоків.



Читайте также