среда, 20 мая 2020 г.

Результати роботи та майбутнє підприємства




18 травня 2020 року - шість місяців, як ПрАТ «Українське Дунайське пароплавство» (УДП) очолює новий керівник - Олексій Хомяков. Останнім часом в медійному просторі дуже часто виникають питання як до управління підприємством, так і в цілому до долі підприємства. Олексій Валерійович погодився дати розгорнуте інтерв'ю прес-службі пароплавства.

- Олексій Валерійович, пройдений черговий етап в житті підприємства. Під Вашим керівництвом пароплавство відпрацювало шість місяців, про які основні результати можна говорити вже зараз?

- Безумовно, в житті підприємства відбуваються і будуть відбуватися кардинальні зміни. На початку шляху необхідно було ініціювати процес надзвичайно важливих трансформацій, пов'язаних з фінансовою стабільністю, кадровими питаннями, взаємовідносинами із західними партнерами, проведенням реінжинірингу основних бізнес-процесів компанії та багато інших, не менш важливих питань. Оскільки 2019 рік і його результати фактично дісталися мені у спадок від минулих «менеджерів», а перші два квартали 2020 року ще не закінчені, варто звернути увагу на фінансові результати саме першого кварталу 2020 року, які є, на мою думку, доказом правильно обраної стратегії нового керівництва.

Нам є чим пишатися і відзвітувати перед єдиним акціонером підприємства - державою в особі Міністерства інфраструктури України.

Перший квартал 2020 року пароплавство, незважаючи на складну внутрішню та зовнішню обстановку, спрацювало досить успішно. Перевезено 378,1 тисяч тонн вантажів, а це 103,6% від плану, чистий дохід від реалізації склав 180,4 млн. грн. – 98,1% від плану, чистий прибуток склав 9,2 млн. грн. І це - у порівнянні з 20,1 млн. збитків за перший квартал 2019 року. Ключовий показник ефективності операційної діяльності підприємства - EBITDA - досяг позитивної позначки в 18,7 млн. грн., рентабельність по EBITDA становить 10,3%, а рентабельність власного капіталу пароплавства становить позитивне значення 7,2%.

За показником чистого прибутку, перший квартал 2020 року, за який я маю честь відзвітувати, кращий за останні 6 років. Більш того, це перший квартал в порівнянні, за який УДП показало прибуток за останні 5 років.

Безумовно, основні причини такого непоганого результату полягають в комплексі факторів. Це і сприятливі ринкові умови, і активна робота на висококонкурентному фрахтовому ринку Дунайського регіону, і заходи щодо оптимізації витрат, і початок ліквідації основних корупційних схем роботи «попередників».

Результатом зусиль нового менеджменту пароплавства став той факт, що відповідно до критеріїв міністерства визначення ефективності управління об'єктами державної власності, оцінка фінансово-господарської діяльності підприємства в першому кварталі 2020 року набрала 10 балів з 16 можливих. Для порівняння, аналогічна оцінка за перший квартал 2019 року становила 5 балів. Більше того, це також найкращий результат за останні 5 років, але ми на цьому не зупиняємося. 

На сьогодні, пароплавство не має заборгованості перед бюджетом та по заробітній платі співробітникам. За перший квартал 2020 року пароплавство заплатило 21 млн. грн. податків і обов'язкових платежів, що становить на 10,1% більше, ніж за відповідний період минулого року. Середньомісячна заробітна плата одного штатного працівника в першому кварталі 2020 року склала 7585 грн., і це на 7,4% більше, ніж за відповідний період минулого року.

Нам вдалося знизити обсяги ключової, в тому числі «соціальної», кредиторської заборгованості дочірніх компаній, в яких члени плавскладу працюють «під прапором». Так, заборгованість плавскладу річкового флоту знижена на 204 тис. євро., в тому числі по закінченим рейсам. Заборгованість плавскладу пасажирського флоту за роботу в навігацію минулого року знижена на 174 тис. дол. США. Заборгованість постачальникам палива, бункерувальним компаніям знижена на 335 тис. дол. США. Прошу зауважити, що цього всього вдалося досягти, як-то кажуть, не знижуючи обертів і не нарощуючи кредиторську заборгованість перед контрагентами.

Результати роботи нового менеджменту головної ремонтної бази пароплавства - ГВСП «Кілійський суднобудівно-судноремонтний завод» ПрАТ “УДП” вселяють стриманий оптимізм, адже вперше з 2012 року завод закінчив перший квартал з прибутком в 2,1 млн. грн. Наразі триває формування нового портфелю сторонніх замовлень з суднобудування та судноремонту.

- Які основні питання, пов'язані із заборгованостями пароплавства, сьогодні залишаються не вирішеними?

- У пароплавства досить серйозний розмір кредиторської заборгованості, в тому числі і простроченої. Основна частина її дісталася нам у спадок від минулих команд справжніх «менеджерів з індустрії», тому є багато питань щодо її «роздутості». За багатьма з таких виявлених фактів відкриті кримінальні провадження і ведуться активні слідчі дії. З кожним кредитором також ведеться позовна та претензійна робота, а в деяких випадках намагаємося знайти прийнятні варіанти погашення заборгованості шляхом реструктуризації.

- Ви маєте на увазі ПрАТ «Дунайсудноремонт» або інші компанії?

- Я б не хотів зараз обговорювати конкретні компанії, вони все ще є нашими діловими Партнерами, не дивлячись на фінансові питання, які маємо з ними зараз. Скажімо так, ми тепер дуже прагматично намагаємося обирати сторонніх підрядників і постачальників.

У будь-якому випадку, ми націлені на діалог з кожним кредитором, але конструктивний, а не з позиції примусу. 

Як позитивний приклад, можу привести наші партнерські відносини з одним з найбільших наших кредиторів - державним Укрексімбанком. На сьогодні пароплавство знаходиться в стадії реструктуризації простроченої кредитної заборгованості. Не дивлячись на всі складнощі цього процесу, банк сформував прагматичний, державний підхід до вирішення цього питання, завдяки, звичайно, зусиллям в першу чергу керівника місцевого відділення банку Валерія Володимировича Непомящего.

Прокоментуйте поточну ситуацію щодо операційної роботи у другому кварталі 2020 року.

- Квартал, безумовно, буде вельми складний. І, неодмінно, істотний негативний ефект на роботу пароплавства накладає ситуація з пандемією COVID-19. План перевезень вантажів нашого основного підрозділу - річкового флоту - у другому кварталі складає 305 тис.т. В квітні цього року ми вже змогли перевести 127 тис.т. Ми очікуємо сезонного падіння рівня води в кінці травня і протягом усього червня, що, в тому числі, позначиться на обсягах перевезень.

Ми продовжили заходи щодо зниження та оптимізації поточних витрат, в тому числі продовжений скорочений робочий тиждень, припинені дії деяких статей колективного договору в частині, що стосуються заохочувальних та компенсаційних виплат.

Яка ситуація з пасажирською навігацією зараз? 

- Пасажирський флот практично готовий до навігації, теплохід «Волга» закінчує ремонт на материнській верфі в OSWAG, що в Австрії. Як я вже і коментував засобам масової інформації раніше, як тільки знімуть всі обмеження на пасажирські перевезення по Дунаю, викликані COVID-19, ми проінформуємо Вас більш детально про результати цієї роботи.

Ви відновлюєте співпрацю з BigXtra?

- Скажу так, ми точно не будемо співпрацювати з фірмами-прокладками-одноденками з одеським корінням, нехай і з європейськими юридичними адресами, з якими тісно напрацював багатомільйонні збитки попередній менеджмент. Тому залишимо певну інтригу до початку навігації в цьому питанні.

Вас звинувачують у втраті частини вантажної бази, зокрема, великого фрахтувальника - компанію HBIS Serbia.

- Я б не був таким різким у висловлюваннях з приводу втрати перевезень HBIS Serbia. Так, обсяг в річному вираженні цікавий для нас, як судноплавної компанії. З цим контрагентом ведеться постійна робота, спрямована на отримання більш вигідних умов, ніж перевезення на рівні собівартості. Слід зазначити, цей контрагент становить далеко не 30% в портфелі нашого річного обсягу перевезень, як «думають» багато «псевдожурналістів-викривачів».Ми вважаємо, що умови закритих торгів, які проводилися в кінці 2019 року, HBIS Serbia були банально «здані» вже колишніми співробітниками пароплавства на користь основних європейських конкурентів з українським корінням. Банальне комерційне шпигунство і передача внутрішньої комерційної інформації за допомогою співробітників одного з підрозділів служби експлуатації флоту.

Оскільки вже торкнулися цієї теми, тоді прокоментуйте звинувачення в «знищенні ключового департаменту УДП - служби експлуатації флоту» .

- Якщо Ви говорите про скорочення деяких штатних одиниць, то це висновки, зроблені за результатами їх роботи, в тому числі й по HBIS Serbia, а також за результатами висновків внутрішнього аудиту, проведеного на підприємстві Міністерством інфраструктури України, який буде незабаром представлений громадськості в рамках діючого законодавства.

Зараз служба експлуатації флоту працює в штатному режимі і чудово справляється без цих “професіоналів галузі”.

Вас звинувачують у звільненні незгодних і залякуванні колективу.

- Всі кадрові рішення в першу чергу засновані на рівні професійних компетенцій і бажанні співробітника працювати на перспективу пароплавства. Питання не в залякуванні колективу, а в чесності колективу перш за все з самим собою. Потрібно ефективно працювати і доводити щодня свою конкурентоздатність на європейських ринках, а також бажання розвиватися, отримувати нові знання і рухатися в ногу з часом.

Ми також говоримо про конфіденційність роботи з будь-якою комерційною інформацією, тому що ми працюємо на висококонкурентному ринку, на якому конкуренти не завжди дотримуються правил fair play.

Ви маєте на увазі інцидент, коли 194 тис. евро фрахту хотіли відправити на рахунки підставної фірми в Мексиці?

- Саме так. Результати внутрішнього розслідування по даному епізоду ми передаємо до правоохоронних органів, де колишні і, можливо, нинішні співробітники матимуть нагоду усвідомлено та відповідально розкрити всі деталі своєї можливої участі. Але обставини цього інциденту вже зараз свідчать про бажання груп впливу ззовні «допомогти» пароплавству піти на дно.

Команда Хомякова, звичайно, не може бути ідеальною для всіх, оскільки має чітке бачення майбутнього розвитку УДП з флотом із середнім віком в 40-50 років і статусом судів «поза експлуатацією» на рівні 50-60 % від загальної кількості, що знаходяться на балансі підприємства.

Хочу нагадати багатьом професіоналам з галузі, що УДП - це не сімейний бізнес, у нього є акціонер - Держава, в особі Міністерства інфраструктури, який вимагає, щоб його акціонерний капітал працював ефективно.

Олексій Валерійович, Вас звинувачують в розтраті майна і переведенні флоту УДП в офшори.

- Давайте визначимося на березі. Акціонер УДП – це Міністерство інфраструктури України, яке має чітку і повну інформацію про свою власність. За час моєї роботи в пароплавстві не було ініційовано перед Міністерством інфраструктури України жодного рішення про відчуження майна УДП, в тому числі і флоту. Все, що продавалося раніше - виключно заслуги моїх попередників. 

За винятком двох ліхтерів, переданих Міністерству оборони України за його зверненням до Міністерства інфраструктури України, та з метою підвищення обороноздатності країни, а саме для проведення випробувань новітніх українських протикорабельних ракетних комплексів. Комісією, що складалася з представників наших служб пароплавства, а також представників Міноборони України, були відібрані саме ті ліхтери, які були не придатні до подальшої експлуатації. Хоча, як показала одна з останніх сесій Одеської обласної ради, не всі депутати поділяють прагнення держави до підвищення боєготовності та обороноздатності нашої армії.

Нагадую, у УДП, з часів 1991 року, створена досить багата корпоративна історія з компаніями в різних зарубіжних юрисдикціях. Історично склалося так, що частина барж сьогодні знаходиться у власності іноземних дочірніх компаній, які використовуються за призначенням і експлуатуються разом з флотом УДП, але ці юридичні особи на 100% належать УДП. З перших днів на своїй посаді наша команда оголосила курс на деофшоризацію, і цей курс залишається незмінним і зараз.

В останні дні деякі ЗМІ опублікували розслідування, згідно з яким, за участі колишніх керівників пароплавства Дмитра Баринова та Дмитра Чалого, 32 ліхтери УДП були в підсумку вкрадені. Чи могли б Ви це прокоментувати? 

- Знову ж таки, не хочу переходити на особистості, так як не є ні прокурором, ні суддею. Можу лише прокоментувати, що, за відомою мені інформацією, за цими епізодами ведуться слідчі дії правоохоронних органів. І як Вам відомо, лише суд має право винести обвинувальний вирок, тому надамо можливість нашій правовій системі встановити істину в цьому питанні.

Олексій Валерійович, Вас звинувачують у відсутності зустрічей з колективом, капітанами, профспілковим комітетом.

- З самого початку мною була висловлена чітка позиція - я відкритий для конструктивного діалогу з усіма, хто бажає УДП процвітання та виходу з кризи підприємства. Двері моєї приймальні, кабінетів моїх заступників завжди були відкриті для такого роду обміну думками. Хто дійсно хотів і вболівав за справу, той отримував і час, і рішення всіх виробничих питань. Для всіх інших - є яскраві групи в соціальних мережах.

Світ набагато глобальніший за ринок Дунаю, а без залучення інвестицій та стратегії розширення ринків присутності УДП в ньому немає місця. Своєю метою я бачу виведення пароплавства на новий рівень розвитку, а також прищеплення нової філософії роботи, яка існує в розвинених європейських компаніях.

Прокоментуйте засекреченість результатів внутрішнього аудиту, проведеного в 2019 році щодо підприємства. 

- Відразу потрібно зробити застереження. Результати внутрішнього аудиту ми отримали приблизно в середині грудня 2019 року. Це об'ємний документ, в першу чергу через описову частину. Цей документ не засекречений, але частина інформації з об'єктивних причин не може бути розголошена, так як носить конфіденційний характер, тобто включає персональні дані співробітників, коммерційну інформацію і таємницю слідства. Як повідомлялося раніше міністром інфраструктури України, інформація про результати аудиту буде найближчим часом оприлюднена.

Відповідно до думки аудиторів, були обґрунтовані претензії до роботи абсолютно всіх підрозділів пароплавства, а також до відповідних колишніх керівників. Результати аудиту лягли в основу ряду кримінальних проваджень. За результатами аудиту були прийняті відповідні кадрові рішення.

Зокрема, припинено трудові відносини з усіма заступниками голови правління, групою радників, а також з керівниками підрозділів, які допустили найбільші, на думку аудиту, порушення: начальником служби експлуатації флоту, головним інженером, начальником юридичної служби, начальником служби матеріально-технічного постачання, начальником відділу зовнішньоекономічної діяльності, деякими співробітниками зарубіжних главагентств.

Розкажіть про «медійних демонів» у Вашій команді і конфлікт інтересів.

- Для конфлікту інтересів необхідно набагато більше, ніж здатність висмоктувати з пальця неіснуючі факти для їх розкиду по сайтам сумнівного характеру.

Я пов'язую чорний піар, розгорнутий останнім часом навколо УДП, в тому числі на так званих каналах журналістських розслідувань, як відповідна реакція бенефіціарів тих злочинних і корупційних схем, які нам вдалося закрити в тісній співпраці з правоохоронцями.

Зазначу відразу, що остаточне слово звичайно скаже суд, де змагально псевдожурналістам доведеться довести свої безпідставні звинувачення, звичайно, якщо вони не зникнуть, та будуть відвідувати судові засідання.

Олексій Валерійович, не можу не запитати про перспективи УДП, прокоментуйте будь-ласка.

- Коротко повторюся, наша позиція, як і акціонера УДП - держави, в особі Міністерства інфраструктури України - незмінна: УДП національний перевізник №1, державної форми власності, розвиває свою присутність на стратегічно важливих фрахтових ринках Дунаю і Дніпра. Для цих масштабних цілей триває пошук приватних і міжнародних інституційних партнерів для організації фінансування програм оновлення флоту і будівництва нового, а також опрацьовуються різні форми співпраці.

Вас також звинувачують у незаконному збагаченні під час роботи в УДП, та про зберігання готівки «під матрацом», чи могли би Ви прокоментувати це.

- Мене теж особисто дуже цікавить знаходження цього матраца. Все, що заробив Хомяков до дати вступу на посаду керівника УДП, 18 листопада 2019 року - він задекларував, сплатив податки і тому спить спокійно. Офіційним і єдиним джерелом доходів Хомякова після 18.11.19 року є виключно його заробітна плата в УДП. Все просто і прозоро.

Читайте также