среда, 30 июня 2021 г.

Застигла в дереві та пластику краса



"Айвазовский"

З перших днів створення музей УДП активно поповнювався різними експонатами, чимало з яких передавалися ветеранами та працівниками пароплавства. Сьогодні хочеться звернути увагу на особливу групу експонатів: понад два десятки стендових моделей суден, які органічно вписуються в експозицію та є наочним приладдям з історії розвитку судноплавства на Дунаї та освоєння морських і річкових перевезень суднами пароплавства.

Моделі потрапляли до музею різними шляхами: як подарунки від фірм, що будували судна для РДП, від курсантів Ізмаїльської морехідної школи, зроблені ними власноруч, від моряків і судномоделістів, а також подаровані музею його методичним центром в Одесі. Про деякі ми розповімо докладніше.

Одна з перших моделей, що надійшла до музею - «Ракета-6». Її зібрав капітан далекого плавання, ветеран РДП Ф.Л. Нікітенко, який більше 50 років пропрацював у системі ММФ. Вже перебуваючи на заслуженому відпочинку, він створив модель судна на підводних крилах, на якому колись він працював капітаном, і при заснуванні музею передав її туди на вічне зберігання. Він також був автором ще однієї моделі - спк «Комета-34».

"Комета-34"

Багато сил доклав перший помічник капітана теплохода «Таня Карпинская» В.П. Кривий при виготовленні для музею моделі рідного судна, на якому працював з дня побудови. Екіпаж теплохода «Таня Карпинская» свого часу був започатківцем багатьох передових починів та ініціатив, вважався одним з передових колективів у пароплавстві.

"Таня Карпинская"

Велику роботу з виготовлення різних моделей суден здійснив старший механік морських суден Ю.Н. Павликов. Одна з його моделей - теплохід «Новоржев» - також передана до музею.

Ще одна модель, яка знаходиться в експозиції, зроблена в 2003 році відомим в Ізмаїлі судномоделістом, колишнім працівником пароплавства В.М. Шевченком. Він автор зменшеної копії вантажно-пасажирського теплохода «Болгария». Цей пароплав був побудований у 1876 році на англійській судноверфі в Ньюкастлі на замовлення Чорноморського (пізніше - Російського) Дунайського пароплавства спеціально для роботи на болгарській морській лінії. Судно було змішаного типу «річка-море» і прослужило до 1918 року.

"Болгария"

У 2003 році музей поповнився ще двома моделями головного судна морської серії суден-суховантажів «Измаил». Одна з них виконана інженером-кораблебудівником, колишнім працівником Ізмаїльського СРЗ Б.А. Матреницьким. Інша - сувенірна робота з оргскла, зібрана ветеранами пароплавства О.В. Реснянським та О.В. Єжевським.

"Измаил"

Авторами деяких інших моделей суден також були працівники пароплавства: матрос морських суден А.В. Бобров (теплохід «Астара»), А. Клочков (теплохід «Ашхабад»), капітан О.П. Матвєєнко та начальник ССГ Є.Т. Калюжний (теплохід «Одесса»), капітан К.П. Квасніков і члени екіпажу (теплохід «Фрунзе»).

"Астара"


"Ашхабад"

Деякі з цих моделей прикрашають кабінети й конференц-зали адмінбудинку УДП.

"Одесса"

"Фрунзе"

За спогадами ветеранів підприємства, в будівлі колишнього ССГ (навпроти будівлі старого управління РДП) у 1960-х рр. працювала група судномоделістів, які виконували моделі суден (сувенірні з оргскла та масштабні, за кресленнями, з різних матеріалів). Одним з них був І.І. Скрипак, який виготовив моделі головних суден нових серій, таких як «Шексна», «Новый Донбасс» тощо. Є також згадки про техніка-конструктора ПКБ В.Б. Шиханова, який зробив макети теплоходів «Тараклия», «Москва», різних типів барж, але його роботи до музею УДП не передавались.

Гурток технічної творчості, так звана «мала верф», існував і при Ізмаїльській морехідній школі, де виготовлялися моделі суден. Для музею РДП у 1981-1983 рр. там були зроблені три моделі теплоходів - «Петрозаводск», «Тузла» і «Ленинград».

"Петрозаводск"

Існував гурток судномоделістів і при клубі-флотилії «Юний моряк», де хлопці вчилися створювати вітрильники та моделі суден.

Завдяки всім цим ентузіастам, закоханим в море і техніку, кожен відвідувач музею УДП сьогодні може познайомитися з флотом, який був на службі підприємства з часів його заснування.

"Кировоград"

"Амур"

"Анатолий Железняков"

"Корнойбург"

"Росток"

"Сергей Авдеенков"

"Фряново"

"Юлиус Фучик"


Читайте также