Документ містить перелік рішень (законів, нормативних актів тощо) – як невідкладних, так і стратегічних, – які мають прийняти Верховна Рада та Кабінет Міністрів задля вирішення проблемних питань, що перешкоджають розвитку портової галузі України.
«Передача напрацьованого пакету ініціатив – це логічне продовження діалогу між Офісом Президента України та АМПУ за підсумками нашої зустрічі в рамках робочої поїздки Президента України Володимира Зеленського до Одеси 13 липня 2019 р. Кожен пункт цього документу містить наявну проблему, пов’язаний з нею закон чи нормативний акт, а також мету та очікувані результати від прийняття необхідних рішень. Сподіваюсь, що плідна співпраця з новим складом уряду та парламенту дозволить нам зрушити з місця багато процесів, які стримують розвитку портової галузі України», – прокоментував цю ініціативу керівник ДП «Адміністрація морських портів України» Райвіс Вецкаганс.
У пакеті ініціатив з розвитку галузі, запропонованому АМПУ, є пропозиції, як орієнтовані на реформування морегосподарського комплексу в цілому, так і актуальні для розвитку власне підприємства та підвищення ефективності його діяльності.
Серед ключових проблем, що наразі гальмують розвиток портової галузі, окрему увагу акцентовано на наступних:
Системний підхід. Необхідно терміново переглянути дивідендну політику держави щодо АМПУ і державних стивідорних компаній. Збереження ставки дивідендів на рівні 90% призведе до катастрофічного зниження обсягу інвестицій в розвиток портової інфраструктури —в 2,6 рази в порівнянні з минулим роком.
Стратегічне планування. Необхідно затвердити оновлену Стратегію розвитку морських портів України до 2038 року. Оновлений документ враховує поточну політичну ситуацію, зовнішні гібридні загрози, плани розвитку морських портів. Стратегія необхідна для чіткого визначення пріоритетів та напрямків розвитку українських портів. Це важливо як для держави так і для українських та міжнародних інвесторів, яким необхідно розуміти, як буде розвиватися галузь в довгостроковій перспективі.
Залучення інвестицій. Ухвалення нового закону «Про концесії» створить нові механізми державно-приватного партнерства та сприятиме збільшенню приватних інвестицій в галузь, а також забезпечить вихід держави з сегмента стивідорної діяльності.
Прозорість та екологічна безпека. КМУ вже затвердив один важливий документ, що регулює порядок взаємодії між представниками АМПУ та Держекоінспекції у випадку виявлення забруднень у портах. Він закріпив за АМПУ функцію моніторингу акваторії і чітко позначив, коли і в якому порядку представники Держекоінспекції здійснюють перевірку виявлених забруднень. Необхідно прийняти ще 2 документи, один з них буде винесено на розгляд Держрегуляторслужби вже 31.07. Ухвалення цих документів дозволить впровадити в українських портах логічні європейські підходи до захисту екології і нівелювати корупційні ризики.
Розвиток портів і внутрішніх водних шляхів. Ряд законопроектів має спростити залучення приватних інвестицій в портову інфраструктуру і врегулювати подальший розвиток судноплавства на внутрішніх водних шляхах (Дніпро, Південний Буг, Прип'ять), зокрема, механізмів і джерел фінансування їх утримання та ін.
«Наша стратегічна мета – по-перше, завдяки ефективному партнерству держави та бізнесу, наростити обсяги перевалки в українськихпортах щонайменше на 25 млн. тонн протягом 5 років, а до 2038 року перетнути позначку у 200 млн. тонн на рік (за оптимістичним сценарієм) за рахунок підвищення ефективності використання портової інфраструктури. А по-друге, вивести Україну в ТОП-30 країн у Глобальномуіндексі конкурентоспроможності (World Economic Forum). Це амбітні, але цілком досяжні цілі за умови злагодженої спільної роботи на результат усіх стейкхолдерів портової галузі»,— підкреслив Райвіс Вецкаганс.
Щодо діяльності ДП «АМПУ», найбільш нагальними питаннями, що потребують вирішення на державному рівні, є корпоратизація підприємства з унормуванням майнових відносин та запровадження моделі «порт-лендлорд» щодо гармонічного земельного планування, розширення повноважень наглядової ради задля більш гнучкого фінансового планування (в т. ч. щодо встановлення тарифів та зборів), а також зміна фінансового та процедурного механізмів оренди причалів.
«У планах АМПУ в найближчі 5 років – суттєво підвищити ефективність використання власного флоту при здійсненні експлуатаційного днопоглиблення (50% — власним флотом), збільшивши обсяги робіт у понад 2,5 рази – до 4,5 млн куб. м на рік, реалізація 4 концесійнихугод в українських портах, подальше відродження річкового судноплавства та круїзного туризму. Вирішення цих питань можливе лише за умови збалансованої та послідовної політики держави, на яку ми щиро сподіваємося та розраховуємо»,— наголосив Райвіс Вецкаганс.